Tuesday, August 3

PENGISTYHARAN PERBANDARAN KEMAMAN

Pada tanggal keramat, 2 Januari 2002, MPK telah dinaikkan taraf dari Majlis Daerah ke Majlis Perbandaran Kemaman di bawah Enakmen Negeri Terengganu, Bil 5
Majlis Perbandaran Kemaman (MPK) telah dinaikkan taraf dari Majlis Daerah ke Majlis Perbandaran Kemaman di bawah Enakmen Negeri Terengganu, Bil 5 tahun 2002 pada 1 Januari 2002.
Kawasan operasi MPK ketika ini berkeluasan 1,335.081 km persegi merangkumi dua belas (12) buah Mukim iaitu Cukai, Banggol, Teluk Kalong, Kijal, Kemasik, Kertih, Binjai, Pasir Semut, Tebak Hulu Cukai, Bandi dan Hulu Jabur. Pada 18 Julai 1996, persempadanan MPK telah dibuat perluasan dimana Kerajaan Negeri telah mewartakan seluruh Daerah Kemaman sebagai kawasan MPK. Ini menjadikan kawasan tadbir MPK seluas 2,535.59 km persegi.
Kenaikan taraf Majlis Daerah Kemaman kepada Majlis Perbandaran adalah berdasarkan kriteria yang telah ditetapkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan iaitu :
• Mempunyai penduduk melebihi 100,000 orang.
• Memperolehi pendapatan tahunan melebihi 10 juta.
• Mempunyai kemudahan infrastruktur bagi kebajikan penduduk.
• Mempunyai pusat bandar setaraf ibu negeri.
• Keperluan penduduk lebih kepada perbandaran.

LOGO

Logo



Gabungan daripada dari semua aspek melahirkan satu situasi yang dinamik membentuk struktur kekuatan yang berwibawa dalam mencerminkan matlamat Majlis Perbandaran Kemaman. Selaras dengan tujuan dan matlamat Kerajaan Negeri Terengganu dan rakyat khususnya.
Ia juga memberikan satu impak yang positif dalam membangunkan sebuah bandar yang indah di samping merealisasikan kecantikan dan pembentukan unsur-unsur yang padu dengan gabungan persekitaran flora, penduduk perindustrian dan ekonomi.

Penggunaan Huruf Jawi "Tuluth" di mana ianya diadaptasikan dari lambang Negeri Terengganu secara langsung mencerminkan kelembutan, kukuh serta keunikan Bandar Chukai, daerah Kemaman. Disusuli dengan perkataan Majlis Perbandaran Kemaman membawa maksud gabungan generasi yang peka terhadap dan penerimaan struktur geografi alam alaf baru.

KETERANGAN WARNA
Warna Keterangan Warna
Putih Melambangkan kebersihan dan kekuatan.
Kuning Perindustrian dan sumber ekonomi masyarakat
Hijau Mencerminkan alam flora dan keindahan Bandar Kemaman
Biru Situasi yang damai dan ceria
Kelabu Pelaksanaan industri yang terkawal dan berkembang pesat
Hitam Kawalan yang maksimun terhadap alam, yang mana melambangkan kekuatan dan di lindungi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails